אודות ספריית גן לוינסקי

ספריית גן לוינסקי היא מרכז קהילתי-חינוכי הפועל בשכונת נווה שאנן בתל אביב-יפו, אחת השכונות המוחלשות ביותר בישראל, שסובלת מזה שנים רבות מהזנחה מתמשכת מצד הרשויות. בעשרים השנים האחרונות הפכה השכונה למרכז חייהן של קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה. אל מול מציאות זו הקימה עמותת ארטים את ספריית גן לוינסקי. הפרויקט שואב את השראתו מן התפיסה שחינוך, תרבות וקהילה הן זכויות בסיסיות של כל אדם באשר הוא אדם, חשובות לא פחות מצרכים גופניים – ולעיתים אף יותר. 

ספריית גן לוינסקי מחויבת לקידום זכויות האדם של הקהילות המגוונות המתגוררות בדרום תל אביב על ידי העצמה של יחידים וקבוצות, עידוד התארגנות קולקטיבית וסנגור על זכויותיהם. על מנת להשיג מטרה זו, אנו מפעילים תכניות חינוכיות ותוכניות העשרה מגוונות שמבקשות לצייד ילדים ומבוגרים בכלים וכישורים שיסייעו להם לשפר את חייהם, לפתח את יכולותיהם ולקדם שינוי חברתי. מטרתם של כל הפרויקטים שמפעילה ספריית גן לוינסקי היא לקדם חברה הוגנת, שוויונית ושיתופית יותר למען מבקשי המקלט, מהגרי העבודה, תושבי ישראל ומשפחותיהם. הדבר נעשה באמצעות שלוש תכניות מרכזיות – מרכז קהילתי לילדים ונוער, מרכז קורסים והכשרות למבוגרים וקידום זכויות חינוכיות של ילדים.

1. קידום זכויות חינוכיות של ילדים חסרי מעמד

העיר תל אביב-יפו היא בית לכ-5,000 ילדים מבקשי מקלט ומהגרים, שרובם הגדול נולדו בישראל. בעוד מדינת ישראל מונעת ממבקשי המקלט מעמד סדיר, שירותי בריאות ורווחה ורשת ביטחון סוציאלי בסיסית, עיריית תל אביב עשתה רבות במהלך השנים על מנת לספק מענים הומניטריים וריווחתים לקהילה הזו. אולם בתחום אחד עיריית תל אביב מדשדשת רחוק מאחורי רשויות מקומיות אחרות בישראל – הפרדת ילדי מבקשי המקלט מילדי ישראלים במוסדות החינוך הממלכתיים. בעיר תל אביב-יפו מתקיימת הפרדה כמעט מוחלטת בין ילדי מבקשי מקלט לילדי ישראלים.
ההפרדה מתחילה כבר בגני הילדים העירוניים ונמשכת לכל אורך שנות בית הספר. בית המשפט כבר קבע בעבר שמדיניות רישום סגרגטיבית בתחום החינוך היא אסורה, מכיוון שמדיניות הפרדה על רקע מעמד/גזע/מוצא היא מדיניות המובילה לפגיעה בילדים, להעדר סולידריות חברתית, מתייגת את האוכלוסייה המופרדת ומונעת את יתרונותיה החשובים של מדיניות רישום אינטגרטיבית. מודל ההפרדה אינו יכול להיות מודל בר קיימא לחינוכם ולעתידם של ילדים שרובם נולדו בישראל ונראה כי יחיו בה כל חייהם. 

בשנים האחרונות עומדת הספרייה בחזית המאבק לקידום זכויותיהם החינוכיות של ילדי מבקשי המקלט בעיר תל אביב-יפו. אנו מובילים את המאבק להפרדה בחינוך מתוך אמונה כי ילדי מבקשי המקלט נולדו בישראל והולכים לחיות פה כל חייהם. רק שילוב והכלה מלאים במוסדות חינוך, שבהם לומדים ילדי אזרחים ישראלים, יצמצמו את הפערים החינוכיים ויסייעו להם להשתלבות באופן מיטיב בחברה. אנחנו שמחות לעדכן שהשנה, לאחר מאבק ציבורי ומשפטי, התקבלה פשרה זמנית בבית המשפט העליון לתוכנית פיילוט בה ישולבו ילדי פליטים בבתי הספר לצד תלמידים ישראלים. אנחנו בספרייה מלוות את התוכנית, עובדות יחד עם ההורים הישראלים, ההורים מבקשי המקלט והצוותים החינוכיים, לטובת תהליך שילוב ראוי. בכל יום אנחנו נחשפות לסיפורים מעוררי השראה על הסולידריות שמייצרת תוכנית השילוב, ומבקשות לשתף אותכם.ן להביא כאן את מילותיו של טספי, פעיל במאבק לדה-סגרגציה בחינוך ואבא לילדה שהחלה השנה ללמוד בבית ספר משולב: 

"אני חיי בישראל כבר 15 שנה, זו פעם ראשונה שאני מרגיש שייך ורצוי במקום הזה. ההורים הישראלים וצוות בית הספר מתייחס אלינו כל כך יפה, אני לא הכרתי ישראלים טובים כל כך במשך כל השנים בהם חייתי פה. בזכות תכנית הפיילוט לבת שלי יהיה עתיד טוב יותר".

2. מרכז חינוכי לילדים ונוער

מרכז הילדים משרת מעל 200 מילדי השכונה, ופועל לקדם באמצעות התכניות המוצעות במסגרתו את יכולותיהם הלימודיות והחברתיות. הזנחת הרשויות הביאה להתעצמותן של תופעות שוטטות של ילדים בשכונה, בה הם חשופים לאלימות, זנות ופשיעה. לאור זאת, מרכז הילדים מהווה הלכה למעשה בית עבור ילדים רבים, בו הם מקבלים אוזן קשבת ומענה לצורכיהם הרגשיים והחברתיים. המרכז-הקהילתי הפך במשך השנים למרכז חברתי משמעותי עבור ילדים רבים והוא מאפשר להם לשהות בסביבה בטוחה בה הם יכולים להתפתח, לשחק, ליצור וללמוד. בנוסף לכך, המרכז פועל להגדיל את ביטחונם של הילדים על ידי תמיכה בהוריהם בתהליך המימוש של זכויות ילדיהם, על ידי פעולות סנגור שמכוונות לרשויות הרווחה והחינוך. זהו אחד המרכזים היחידים בשכונה שמשרתים ילדי מהגרים ומבקשי מקלט.

3. מרכז חינוכי קהילתי למבוגרים (CEC)

המרכז החינוכי קהילתי מציע קורסי ערב לחברי קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, לאור העדרן הכמעט מוחלט של מסגרות לימודיות עבורם. השיעורים הנלמדים במרכז החינוכי-קהילתי מכוונים להגדיל את הידע והכלים של מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, באופן שיסייע להם למצות הזדמנויות בשוק העבודה, להרחיב את הבנתם את החברה הישראלית ולציידם בכלים לעמוד על זכויותיהם. בנוסף לכך, המרכז מהווה מרחב להעצמה קהילתית ומציע מסגרות לקידום מנהיגות מקומית. ייחודיותו של המרכז החינוכי-קהילתי טמונה בכך שהוא מנוהל על ידי קבוצת מנהיגות המורכבת מפעילים מקרב מבקשי המקלט ומהגרי העבודה. קבוצת המנהיגות, שהקימה את המרכז, מלווה ומנהלת את הפרויקט בעשור האחרון. היא מורכבת מפעילים ממדינות מוצא שונות – ליבריה, סודן, פיליפינים, אריתראה ועוד – שנושא החינוך קרוב ללבם והם בחרו לקדם אותו יחד בקרב קהילותיהם. חברי הקבוצה נפגשים אחת לשבוע, מרכזים ומלמדים קורסים שונים ומפיצים את התוכנית בקרב הקהילות שלהם. מודל העבודה במרכז החינוכי-קהילתי מתבסס על עשייה משותפת יחד עם הקהילה בהובלתה של קבוצת המנהיגות.

בכל שנה מעל ל-1500 תלמידים ותלמידות משתתפים במגוון רחב של תכניות הלימוד במרכז. הסילבוסים של הקורסים מפותחים על ידי צוות הארגון על מנת שיתאימו לצרכים של הקהילות. המורים והמורות במרכז מלמדים בו בהתנדבות על בסיס שבועי. כיום, רבים מהמורים במרכז הם חברי קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, שהתחילו כתלמידים במרכז והתקדמו להוראה.